Manažment triedy
Môj posledný článok o umelej inteligencii bol trochu dlhší, až si zaslúžil odkaz na samostatnú stránku. Dnes sa preto pokúsim byť kratší.
Začítal som sa do knihy Manažment triedy. Pdf verziu tejto knihy nám priamo ponúklo naše ministerstvo ako odporúčanú literatúru na tento školský rok. Hľadal som v nej nejaké tipy na etickú výchovu, ale začítal som sa aj do iných kapitol.
Zaujala ma napr. myšlienka: Disciplinárne problémy učiteľa sú priamo úmerné k vzdialenosti, ktorú má k svojim študentom. V rámci mentoringu som málokedy riešil problémy s disciplínou žiakov, ale ten citát bude asi výstižný, až dvojvrstvový. Hoci som dlhodobo nespokojný s klasickým usporiadaním lavíc v triedach, uprednostnil by som tvar U alebo T alebo pracovné hniezda, učebňa fyziky s pevným uchytením lavíc mi to neumožňuje. V knihe sa však spomína, že aj rady lavíc majú svoju výhodu, najmä pre zvýšenie disciplíny.
Kniha pokračuje kapitolou o rodičoch. Za ich kritickými vyjadreniami sa často skrývajú pozitívne zámery. Neuvedomujú si, ako svojimi názormi proti učiteľom podporia svoje deti v nedisciplinovanosti. Napriek tomu, učiteľ nesmie brať rodičov na zodpovednosť za výstredné
správanie žiaka v škole. Je dobré si ujasniť právomoci, kde majú zodpovednosť rodičia a kde učiteľ. Učiteľ má počas výuky pred sebou nielen žiakov, ale aj ich rodičov. Deti majú často pre svojich rodičov informačný monopol. Nájdete tu aj klasické odporúčania, ako pracovať s rozhnevaným rodičom – napr. spísať si na tabuľu jednotlivé body jeho „obžaloby“ a po vychladnutí o nich diskutovať. Podobným problémom sa dá predísť pri pravidelnej komunikácii, nemožno však očakávať, že sa rodičia „problémovejších“ žiakov sami ozvú, častokrát volia pasívny prístup, pretože sa cítia byť v školskom prostredí ako slabší článok. Učiteľ teda má byť ten aktívnejší. Autor knihy odporúča osloviť rodičov ešte pred prvým školským dňom, napríklad mailovou správou. Naznačiť v nej, že ocení názory na ich dieťa, ktoré by mu pomohli ho lepšie pochopiť a zvládať pri vyučovaní.
Viac sa dozviete pri čítaní tejto voľne dostupnej knihy alebo vám z nej zase niečo vyberiem nabudúce.
Teším sa na ďalšie zdieľané nápady. Mrak Cibrič,
lenivý učiteľ fyziky, chémie a etickej výchovy na Gymnáziu bilingválnom v Žiline, mentor z Mentórie a Regionálneho centra podpory učiteľov pre Žilinu a Bytču, lektor tvorivého písania, amatérsky šachista, kouč či spisovateľ, marek.matuska@mentoria.sk